joi, 30 august 2012

mai conteaza?

In vara asta, mai mult ca oricand, am fost socata de cata minciuna domneste intre oameni. Insa nu e numai minciuna, e dorinta de promovare, confort, iesire din impas ... cu orice pret. Nu conteaza coloratura sociala sau religioasa - si asta m-a socat si mai mult.

La inceput ma intrebam: oare gandeste cand spune ce spune? Apoi ... am lasat-o balta. Mai conta? Insa, am inceput sa citesc "Pacate impresionante si scopul lor universal in gloria lui Cristos", scrisa de John Piper si publicata de editura Faclia din Cluj. Cartea asta m-a provocat sa nu tac.

Dex-ul spune ca minciuna este " Denaturare intenționată a adevărului având de obicei ca scop înșelarea cuiva; neadevăr".  Adica mintind, nu spui adevarul.

Cumva lumea pare dominata de rau. Stirile te ingrozesc. Crime oribile - scenariile SF sunt copil mic pe langa realitate -, violuri, incest, homosexualitate, lesbianism, inselatorii la scara mare, manipulare in masa, ... Intrebarea multora este: Unde este Dumnezeu? In concediu? Doarme? Efectiv a scapat lucrurile de sub control?

El este in control. Daca citesc cartea Iov si apoi intreaga Biblie (complicata treaba pentru unii - stiu), am sa descopar ca El tine totul in control, inclusiv pe diavolul, numit si tatal minciunii. Adica cand spun o minciuna sau o minciunica eu ascult de tatal minciunii, de diavol. Cand ma scot pe mine, ingropand pe altul ... de fapt eu ascult de tatal minciunii. Si asta dovedeste de cine ascult, pe cine iubesc, pe cine onorez.

Ieri am confruntat pe cineva. S-a uitat la mine asa ... pierdut in spatiu, apoi mi-a zis sec: eu asa am inteles. Nu m-am lasat nici eu: Dar cand am discutat data trecuta mi-ati spus una, acum ziceti altceva? Replica socanta: ce mai conteaza acu?

Ce mai conteaza acu?
Dar pentru mine conteaza. Te voi privi prin prisma minciunilor ce mi le spui.  Mereu ma voi astepta ca vei minti, vei insela, vei face orice ca sa iti rezolvi problema cum vrei tu, nu cum e corect, drept, cum ti s-a comunicat. Un joc de cuvinte manuit cu dexteritate te poate scoate din multe. Insa numai aici. Numai aparent. Numai pentru o vreme. Asta nu inseamna ca Dumnezeu nu vede, ca nu va veni o vreme cand o sa ne platim neascultarea.

Sunt scarbita si ma lupt sa nu uit ca diavolul manipuleaza persoana, ca el e in spatele vorbelor. Ei sunt simple marionete. Mi-i greu insa sa imi amintesc asta tot timpul ...

7 comentarii:

Livius spunea...


Poate este interesant de citit, dar si meditat cu seriozitate la versetul 8 din cap 21 din Apocalipsa lui Ioan: "Dar cat despre fricosi, necredinciosi, scarbosi, ucigasi, curvari, vrajitori, inchinatori la idoli, si toti mincinosii, partea lor este in iazul care arde cu foc si cu puciosa, adica moartea a doua."

Vezi tu, minciuna noi o vedem ca un pacat mai mic, mai neinsemnat, dar este pus in randul celor mai grele pacate, iar sfarsitul celui ce minte este aratat chiar in finalul versetului. Nu-i putem da o alta interpretare, oricat ne-am stradui, caci aici "scopul, nu scuza mijloacele".

cella spunea...

Oare de ce intelegem asa greu unele notiuni? E mai usor sa intelegi sa nu pui mana in foc ca te arzi ...
Minciuna arde mai ceva ca focul, lasa cicatrici cumplite, de nevindecat ...

Si plata e iazul de foc!!

A.Dama spunea...

Si eu am scris la un moment dat despre minciuna aici:

http://adamaica.wordpress.com/2010/10/10/in-bed-with-the-lie/

La un moment dat, m-am lamurit ca nu pot schimba pe cineva care minte, indiferent ca recunoaste sau nu. Mi-am zis ca pot sa-mi schimb doar atitudinea fata de acel cineva.

Livius spunea...



Mincinosul prins asupra... minciunii, primul lucru pe care il face, va minti din nou.. Va spune ca el/ ea nu a mintit. A.Dama, ca ai scris odata, iar mincinosii nu s-au indreptat, asta , dupa parerea mea de predicator, nu trebuie sa te descurajeze. Tu / eu, trebuie sa fim ca niste strajeri care atunci cand vad pericolul ca se apropie, trebuie sa strige. Cine nu ia aminte, va muri, dar strajerul nu va fi vinovat de sangele lui. Daca numai ti-ai schimbat abordarea unuia care minte, poate ca nu-i destul, trebuie sa revii la loc. Asta-i parerea mea, tu ce zici?

cella spunea...

Am citit articolul scris de tine A.Dama si desi e un trend ce ia amploare din ce in ce mai mult ... prefer sa fiu "clasica".

Mai grav e ca nu se mai face distinctia intre adevar si minciuna.

cella spunea...

Strajerii - in sensul dat de Biblie - nu au fost niciodata bine vazuti si sfarsitul lor ... rar a fost unul la adanci batraneti si satui de zile ;))

A.Dama spunea...

Da, Livius, e o mare raspundere sa atragi atentia cuiva cand greseste. De multe ori, nu atragi doar atentia, ci iti si atragi comentarii sau tot felul de rautati si antipatii.
In virtual, e putin mai usor, daca nu nominalizezi si pastrezi un soi de neutralitate. De care esti, de altfel, raspunzator.
In realitate, patesti ca Cella. :)
Ei nu se schimba, dar iti poti schimba atitudinea fata de...